16. září 2024, IPPO

Martin Staněk: Podvodným STK odzvoní

rubrika: Komentáře

Stát plánuje výrazně zostřit dohled nad stanicemi technické a emisní kontroly. Řidiči by se však neměli ničeho obávat, přísnější regulace bude směřovat především na samotné provozovny STK a jejich dodržování již dnes platné legislativy. Rovněž majitelé starších aut mohou být v klidu, stále se jich týkají normy platné v době výroby jejich vozidla. Konec starých vozů v Česku tak opravdu nenastává.

V mediálním prostředí a především pak na sociálních sítích se v reakci na aktivitu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v boji proti nepoctivým provozovatelům stanic technických kontrol a měření emisí spustila klasická vlna emocí a nepravd. Jak se ale záhy ukázalo, byla to opět jen bouře ve sklenici vody.

Jak to tedy s celým tažením proti podvodným měřením emisí a zjišťování technického stavu vozidel je doopravdy a co skutečně ministerstvo dopravy plánuje?

Stručně by šlo připravované změny shrnout do dvou výroků – nevznikne žádný nový úřad pro kontrolu technických a emisních stanic a zostřený dohled v žádném případě nemíří přímo na řidiče. 

Sám ministr Kupka při představení zaváděných změn uvedl, že se chystaná opatření zaměřují na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, nikoliv na běžné řidiče. Podle jeho slov pokud někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže.

Ministerstvo dopravy na svém webu doplňuje, že jde především o to, aby se na STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě a aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat (třeba filtr pevných částic), nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo kašloua spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí.

Logicky pak stále budou pro starší vozy platit normy platné v době jejich uvedení na trh. Například pro auta podléhající při své výrobě emisní normě EURO 3 nadále platí stávající parametry, které jsou ve vztahu k emisím pochopitelně mnohem mírnější než u aut nových, a jde o to, aby vozidlo plnilo právě ty hodnoty určené historicky výrobcem. Novela tak neznamená to, že by se měla straší auta kontrolami automaticky vyřazovat z provozu a  už vůbec to neznamená, že by se tímto způsobem lidem chtělo vnutit auta elektrická. Jde jen o to, aby šlo snáze postihnout emisní stanice, které podvádějí, a vyřadit z provozu auta s vymontovanými filtry pevných částic, nebo nelegálně přečipované. 

A proč je třeba to řešit právě teď? Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. 

Jak bude přísnější kontrola probíhat?

Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek. Následně budou vyhodnoceny možné chyby a podvody. Zvýšený dohled se zaměří i na kontrolu samotných stanic, aby tak zjistily,  jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.

Objevilo se také tvrzení, že zase vláda vytváří nějaký nový úřad. Není to pravda. Jen dochází k přeměně již existujícího Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID) a posílení jeho pravomocí. Stejně jak je to obvyklé v jiných státech, budou mít inspektoři zejména oprávnění samostatně zastavovat kamiony a kontrolovat, jestli nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky, to je hlavní smysl vzniku inspekce.

štítky: #doprava



Naše nejnovější výstupy

9. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Oligarchicko-mediální komplex, Piráti a Seznam Zprávy, soud vs. Bartoš

Poslední týdny jsou pro milovníky dramatu super podívanou. Piráti opouštějí vládu, aniž by je někdo vyhazoval. „Provalil“ se oligarchicko-mediální komplex, do kterého jsou zapojeni Seznam Zprávy, Michal Půr, ODS a kdo ví kdo ještě. A to i přesto, že jedna z hlavních agend Seznam Zpráv jsou „kauzy“ Pavla Blažka a Michal Půr se minimálně v posledních dílech Insideru netváří jako největší milovník ODS. V rámci tohoto komplexu možná podle přesvědčení některých „odborníků“ funguje i krajský soud, který rozhodl, že Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně zasahuje do veřejných zakázek.

4. října 2024, IPPO

Pravej podcast: Pravej podcast: Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven?

Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven? Na to vám odpoví Jirka s Michalem ve speciálu přímo z Poslanecké sněmovny! Jaký byl reálný důvod konce Ivana Bartoše ve vládě? Co vlastně znamená slovo "funguje"? A kdo skutečně digitalizuje Česko? Otázky ohledně digitalizace stavebního řízení zodpoví Jirka Havránek a Michal Chládek v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

1. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Analýza digitalizace stavebního řízení v kostce

Výstavba bytů je výrazně ovlivněna rychlostí stavebního řízení, která je zásadním faktorem pro umožnění rychlé realizace stavebních projektů. Tento proces je především závislý na dvou klíčových faktorech: digitalizaci a prováděcích podzákonných předpisech, které připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Digitalizace stavebního řízení má potenciál zjednodušit a urychlit celý proces, od podávání žádostí až po komunikaci mezi úřady. Nicméně, navzdory slibům a investicím, je implementace digitalizace stále nedokončená. 

24. září 2024, IPPO

Jan Hroudný: České firmy se budou významně podílet na dostavbě Dukovan

Výstavba dvou nových reaktorů v jaderné elektrárně Dukovany přináší českým firmám možnost získat zakázky v hodnotě až 240 miliard korun. Premiér Petr Fiala (ODS) při nedávné návštěvě podniků Doosan Škoda Power a Škoda JS, které budou významnými subdodavateli jihokorejské společnosti KHNP, zdůraznil klíčovou roli českého průmyslu v tomto projektu.

9. září 2024, IPPO

Martin Staněk: Vzdělání je pro vládu prioritou

Ačkoliv v mediálním prostoru byly v průběhu léta vykreslovány katastrofické scénáře, že resort školství přijde v rozpočtu na rok 2025 o desítky miliard, ukázalo se, že opak je pravdou. Oblasti vzdělávání a vědy si naopak rekordně polepší o téměř 18 miliard. Žádný armagedon českého školství tak skutečně nehrozí.