16. září 2024, IPPO

Martin Staněk: Podvodným STK odzvoní

rubrika: Komentáře

Stát plánuje výrazně zostřit dohled nad stanicemi technické a emisní kontroly. Řidiči by se však neměli ničeho obávat, přísnější regulace bude směřovat především na samotné provozovny STK a jejich dodržování již dnes platné legislativy. Rovněž majitelé starších aut mohou být v klidu, stále se jich týkají normy platné v době výroby jejich vozidla. Konec starých vozů v Česku tak opravdu nenastává.

V mediálním prostředí a především pak na sociálních sítích se v reakci na aktivitu ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v boji proti nepoctivým provozovatelům stanic technických kontrol a měření emisí spustila klasická vlna emocí a nepravd. Jak se ale záhy ukázalo, byla to opět jen bouře ve sklenici vody.

Jak to tedy s celým tažením proti podvodným měřením emisí a zjišťování technického stavu vozidel je doopravdy a co skutečně ministerstvo dopravy plánuje?

Stručně by šlo připravované změny shrnout do dvou výroků – nevznikne žádný nový úřad pro kontrolu technických a emisních stanic a zostřený dohled v žádném případě nemíří přímo na řidiče. 

Sám ministr Kupka při představení zaváděných změn uvedl, že se chystaná opatření zaměřují na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, nikoliv na běžné řidiče. Podle jeho slov pokud někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže.

Ministerstvo dopravy na svém webu doplňuje, že jde především o to, aby se na STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě a aby všichni ti, kdo chtějí nebo potřebují jezdit, platí za adekvátní péči o svůj vůz a nenechávají si sem tam nějakou důležitou součástku vymontovat (třeba filtr pevných částic), nebyli znevýhodněni oproti těm, kdo na péči o vozidlo kašloua spoléhají na to, že při pravidelné kontrole se to „nějak“ zařídí.

Logicky pak stále budou pro starší vozy platit normy platné v době jejich uvedení na trh. Například pro auta podléhající při své výrobě emisní normě EURO 3 nadále platí stávající parametry, které jsou ve vztahu k emisím pochopitelně mnohem mírnější než u aut nových, a jde o to, aby vozidlo plnilo právě ty hodnoty určené historicky výrobcem. Novela tak neznamená to, že by se měla straší auta kontrolami automaticky vyřazovat z provozu a  už vůbec to neznamená, že by se tímto způsobem lidem chtělo vnutit auta elektrická. Jde jen o to, aby šlo snáze postihnout emisní stanice, které podvádějí, a vyřadit z provozu auta s vymontovanými filtry pevných částic, nebo nelegálně přečipované. 

A proč je třeba to řešit právě teď? Prostý pohled do systému měření emisí ukazuje, že některá měření jsou evidentně chybná. Naftová auta měřená jako benzíny, nulové položky u aut, kde to ani fyzikálně není možné, náklaďáky ve stanicích, kam se nevejdou ani do dvora a tak. 

Jak bude přísnější kontrola probíhat?

Prostřednictvím automatických nástrojů záznamu, které samotné stanice nahrávají do Informačního systému technických prohlídek. Následně budou vyhodnoceny možné chyby a podvody. Zvýšený dohled se zaměří i na kontrolu samotných stanic, aby tak zjistily,  jestli třeba k měřícím přístrojům nepřipojují zařízení, která s informacemi nebo s daty manipulují.

Objevilo se také tvrzení, že zase vláda vytváří nějaký nový úřad. Není to pravda. Jen dochází k přeměně již existujícího Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID) a posílení jeho pravomocí. Stejně jak je to obvyklé v jiných státech, budou mít inspektoři zejména oprávnění samostatně zastavovat kamiony a kontrolovat, jestli nejsou přetížené a zda plní všechny zákonné požadavky, to je hlavní smysl vzniku inspekce.

štítky: #doprava



Naše nejnovější výstupy

11. listopadu 2024, IPPO

Pravej podcast: Trump X Durčák

Americké volby jsou za námi! A v Pravým podcastu je pro vás shrnul expert na slovo vzatý, Michal Durčák! Jak tyto volby vidí Češi? Měla větši vliv Taylor Swift, nebo veverka Peanut? A již klasicky, co podcasty? Nejen to se dozvíte v nejnovějším díle Pravýho podastu s Michaelem Durčákem!

8. listopadu 2024, IPPO

Pozvánka: (NE) BYDLÍME ? – Debaty s mladými pro mladé

Mladá ODS a Mladí Konzervativci ve spolupráci s Pravým břehem a Institutem pro Pravicovou politiku chystá sérii debat o bydlení s Jirkou Havránkem. Během listopadu vyjedeme do čtyřech krajů, kde budeme s Jirkou a mladými mluvit o tom, co je nejvíc trápí, a to je jednoznačně bydlení. Jak velký je to problém? Jak to vidí mladí v regionech a jak poslanec? Co se s tím dá dělat? A jak můžeme mladým lidem pomoci? Pojďme se o tom bavit v Hradci, Ústí, Plzni a Jihlavě.

4. listopadu 2024, IPPO

Bitva o Bílý dům

Ve čtvrtek 31. října, pár dní před americkými prezidentskými volbami, jsme se sešli na Šelepce, abychom právě o Spojených státech diskutovali. Naše pozvání přijal publicista a ředitel Občanského institutu Roman Joch a komentátor Michael Durčák. S nimi jsme mluvili například o tom, jaká je americká prezidentská kampaň, co volby rozhodne a jak to ovlivní nás v Evropě. Nechyběly samozřejmě ani dotazy z publika. Vás zajímala hlavně válka na Ukrajině a nebo to, jestli Trump opravdu myslí vážně všechno, co říká. Debata byla organizována ve spolupráci s Institutem pro pravicovou politiku, Mladou ODS a Mladými konzervativci.

31. října 2024, IPPO

Martin Staněk: Evropa musí v migraci přitvrdit

Jen málo z témat hýbalo a hýbe v posledních letech českým i evropským veřejným prostorem více než otázka migrace. K řešení uprchlických vln valících se do států Unie měly dlouho členské státy velmi odlišný přístup. Zatímco jedna skupina zemí migraci vítala s otevřenou náručí, druhá pak trvala na politice nulové tolerance a stavěla se k migraci dosti odmítavě. Nyní konečně začínají země sedmadvacítky mluvit jednotnou řečí a snaží se hledat společná řešení. Česká republika v čele s premiérem Petrem Fialou je u toho.

30. října 2024, IPPO

Babylon Brusel: Ondra poslal dopis Ursule von der Leyen?!

Už ne asistent, ale oficiálně europoslanec. Jaké to je? Kdo víc změní EU - Babišovi poslanci, nebo Maďaři? A budou se komisaři grilovat, nebo jen ohřívat? Poslouchejte novou epizodu Babylonu Brusel!