19. prosince 2024, IPPO

Jan Hroudný: Rekordní rok pro české dálnice

rubrika: Komentáře

Rok 2024 se zapíše do historie jako mimořádně úspěšný pro rozvoj české dálniční sítě. 110 kilometrů dokončených dálnic představuje český rekord. Nikdy dřív se během jednoho roku tolik kilometrů otevřít nepodařilo.

A nastavené tempo pokračuje, v příštím roce by se mělo podařit zprovoznit dalších 80 kilometrů, což by bylo historicky druhé nejvyšší číslo. Nejde navíc jen o přestřihávání pásek. Současně se totiž podařilo v letošním roce zahájit výstavbu 113 kilometrů nových dálnic.

O které úseky v letošním roce konkrétně jde? 

V jižních Čechách se otevřely nové úseky dálnice D4 (Písek-Příbram) a D3 (zejména obchvat Českých Budějovic), na východní Moravě zase části D55 a D49 a konečně úsek dálnice D48 na Novojičínsku.

Mezi letos zahájenými stavbami figuruje dlouho očekávaný úsek Pražského okruhu D0 z Říčan do Běchovic, který odlehčí přetížené Jižní spojce a zlepší plynulost dopravy v Praze. Další klíčový projekt představuje výstavba pěti nových úseků dálnice D35, která po dokončení poskytne alternativu k přetížené D1. Tato dálnice vytvoří druhé plnohodnotné spojení z Prahy na Moravu, což znamená rychlejší a pohodlnější cestování napříč republikou.

Zajímavostí také je, že výstavba D4 probíhala jako tzv. PPP projekt – tedy v režimu úzké spolupráce veřejného a soukromého sektoru. V praxi bude spolupráce fungovat tak, že silnice bude pro stát následujících 25 let spravovat soukromá firma, které bude stát (jako vlastník) dálnici postupně splácet. „Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ řekl k tomu premiér Fiala.

Výstavba dálnic je pro českou ekonomiku klíčová, protože propojuje regiony, zrychluje dopravu a snižuje náklady na logistiku, což podporuje hospodářský růst a investice. Inspirací může být Polsko, kde rozsáhlá výstavba dálnic a rychlostních silnic po roce 2004 výrazně zlepšila dostupnost regionů, přitáhla zahraniční investory a podpořila ekonomický růst. Polské dálnice, jako A2 spojující Varšavu s Berlínem, pomohly rozvoji průmyslu, obchodu a cestovního ruchu.

Letošní mimořádný úspěch je každopádně výsledkem dobré práce vlády a Ministerstva dopravy pod vedením ministra Martina Kupky, kterému se daří urychlovat klíčové projekty. Díky této práci se české dálnice stávají moderní a funkční sítí, která nejen zrychluje cestování, ale také podporuje ekonomický rozvoj regionů a zvyšuje kvalitu života v celé zemi.

štítky: #doprava



Naše nejnovější výstupy

15. ledna 2025, IPPO

Jan Hroudný: Kdo je Friedrich Merz?

Friedrich Merz, lídr německé Křesťanskodemokratické unie (CDU), stojí kousek od vrcholu své dosavadní politické kariéry – ale současně i před její největší výzvou. V roce 2025 se totiž po předčasných volbách do Bundestagu může stát spolkovým kancléřem – a vrátit křesťanské demokraty zpět do vlády.

18. prosince 2024, IPPO

Kateřina Hloušková: Reforma školství 8+2? Co to znamená?

“Během posledního roku jsem navštívila desítky škol napříč českými regiony. Naslouchala jsem starostům, ředitelům, učitelům i samotným žákům. Tato intenzivní diskuze mi pomohla vytvořit komplexní návrh 10 klíčových opatření, která reflektují reálné potřeby našich škol”, říká autorka návrhu poslankyně Renáta Zajíčková. O co konkrétně jde?

17. prosince 2024, IPPO

Kateřina Hloušková: Ukrajinci dali Evropě šanci, nesmíme je zklamat

Každému je jasné, že Ukrajina se nemůže bránit do nekonečna, ale nesmírná statečnost, kterou tato země a její lidé již prokázali, nás zavazuje ji nejen nadále pomáhat, ale také za ní stát v případě budoucích jednání o ukončení tohoto krvavého konfliktu. V Evropě stále více narůstá únava a pocit, že „máme svých starostí dost“, stále více lidí volá po míru téměř za jakoukoliv cenu. Kdo by nechtěl mír? Ale nenechme se oklamat, buďme ostražití, jde i o nás. My Češi bychom měli být v těchto otázkách mimořádně citliví, sami jsme zradu spojenců zažili a hořkost z Mnichovské dohody cítíme ještě po více jak 80 letech. Nepřipusťme v Evropě další Mnichov, doplatíme na to všichni.  

17. prosince 2024, IPPO

Martin Staněk: Boření opozičních mýtů. Současný dálniční boom jde za vládou Petra Fialy

Česká republika tento týden zažije rekord. Řidiči dostanou pod stromeček rovných sto kilometrů nových dálnic. Tolik se v Česku najednou ještě nikdy neotevřelo. Vláda Petra Fialy měla dostavbu dálniční sítě za jednu ze svých absolutních priorit a daří se jí v tomto ohledu na výbornou. Na místo pochvaly od opozice však slyšíme jen nářky, že současný stavební boom austostrád je zásluhou hnutí ANO. Jak je to ale doopravdy?

11. prosince 2024, IPPO

Jan Hroudný: Ústavní soud zrušil lex Babiš II. Nevadil mu však zákon, ale legislativní proces

Ústavní soud zrušil lex Babiš II. Návrh měl zpřísnit politikům pravidla vlastnictví médií, ale i firem, které pobírají dotace nebo se účastní veřejných zakázek.