27. března 2023, IPPO

Ivana Ryčlová: Stalin dramatikem

rubrika: Komentáře

5. března jsme si připomněli sedmdesát let od nejhumánnějšího činu Josifa Vissarionoviče Stalina, a totiž, že zemřel. Toto výročí mne přivedlo k jednomu nepříliš známému faktu z diktátorova života. Je jím spoluautorství divadelní hry Fronta. Stalin se zde poprvé – a nutno říci, že naposledy – projevil jako umělecký tvůrce. Okolnosti vzniku této hry i její život na scénách polních divadel, ale i prestižních sovětských scén jsou bizarní, avšak zcela v intencích Stalinovy osobnosti i celé jeho doby. Jako každý absolutistický panovník, jenž byl postaven na roveň božstvu. Stalin si přál, aby byla jeho výjimečná pozice vnímána jako přirozený důsledek mimořádných schopností. Když v červnu 1941 Hitler napadl Sovětský svaz, Stalinova monumentální socha se otřásla v základech. V zemi zavládl krvavý chaos. Stalinmusel konat. Musel smýt svoji vinu za válečné neúspěchy. Jejich příčinou bylo mimo jiné to, že nechal v rámci ideologických čistek vyvraždit hlavní postavy velení armády včetně teoretiků moderní vojenské strategie, pracujících na reformě sovětských ozbrojených sil. Konečná bilance byla děsivá. Proto bylo z hlediska Stalinových propagandistických politických cílů tolik potřebné najít „viníka“.

Jako zdatný manipulátor věděl, že nejspolehlivějším prostředkem je masová propaganda. Ve válečných podmínkách se mu jako nejefektivnější jevila forma divadelní hry. Hra měla být taková, aby po jejím shlédnutí všichni pochopili, že vinu za neúspěchy Rudé armády nenese Stalin. Zbývalo jen zvolit autora, který by tuto myšlenku ztvárnil. Proč padla Stalinova volba na ukrajinského dramatika a scenáristu Alexandra Kornějčuka, není z dostupných pramenů dodnes zřejmé. Jedním z  důvodů mohlo být, že tento autor naplňoval, seč mohl, heslo, že umění má sloužit politice a Stalinovi se líbil jeho humor. 

Bez ohledu na to, že byl Stalin zaneprázdněn velením válečným operacím, během léta 1942 přijal Kornějčuka dvakrát v noci ve své kremelské pracovně. Během těchto schůzek vpisoval do textu hry poznámky, které ostudným způsobem karikovaly stávající velení armády. Vzniklo tak drama zcela v intencích stalinistické propagandy. Stalin ze sebe smyl vinu za porážky, které utrpěla Rudá armáda, špatně vyzbrojená a bez velení. Když v srpnu 1942 v deníku Pravda začalo na pokračování vycházet Kornějčukovo drama Fronta, čtenáři byli v šoku: místo obvyklé glorifikace hrdinství vojáků zachycovala zkarikovaný obraz velitelů Rudé armády. Hra vzbudila obrovské pozdvižení. Maršál Timošenko zaslal 28. srpna telegram na ÚV VKS(b) adresovaný osobně Stalinovi. Mimo jiné v něm žádal, aby bylo zabráněno šíření hry a aby byl její autor přísně potrestán. Nikdo z velení sovětské armády netušil, že na Stalinově pracovním stole ještě leží rukopis hry, která způsobila tolik povyku. Na titulním listě bylo diktátorovou rukou napsáno: „V textu jsou moje úpravy. St.“ 

Spolupráce s dramatikem Kornějčukem zůstává dodnes jen bizarní a málokomu známou epizodou Stalinova života. Ke Kornějčukovi, jenž za svoji tvorbu získal pět Stalinových cen, nutno připojit doušku, že se stejnou vervou, s jakou diktátora oslavoval, ho v období kritiky kultu osobnosti pranýřoval. Co se týče dalšího osudu hry Fronta, poté, co masově zaútočila na diváky a naplnila své propagandistické cíle, zmizela ze světa stejně rychle, jako se objevila. Sovětská divadelní historie o ní dál nehovoří. 

Současnost nás učí, že Vladimir Putin zařadil v ruské historii zpětný chod. Je jen otázkou času, kdy začne psát divadelní hry. 

štítky: #Rusko



Naše nejnovější výstupy

27. září 2023, IPPO

Kateřina Hloušková: Ještě lepší, než jsme čekali

Nikoliv třetí nejdražší (za Dánskem a Belgií) v porovnání průměrných cen elektřiny, ale až dvacátí první (mezi Slovenskem a Polskem). Nikoliv čtvrtí nejdražší (za Švédskem, Dánskem a Nizozemím) v porovnání průměrných cen plynu, ale až patnáctí (mezi Estonskem a Francií). A nikoliv druzí nejhorší (za Rumunskem) v meziročním růstu pololetních průměrných cen (indexu), ale naprosto nejlepší v celé evropské sedmadvacítce! To je realita, která by nás měla skutečně těšit, ale kterou bychom měli především umět sdělit každému českému občanovi. Takže ještě jednou: naše ceny byly ve druhém pololetí roku 2022 v rámci EU sedmé nejnižší u elektřiny a desáté nejnižší u plynu. A ceny nerostly, ale naopak klesaly. To je vynikající výsledek zvládnutí energetické krize. 

27. září 2023, IPPO

Slovensko na rozcestí

První poprázdninová debata nesla název Slovensko na rozcestí. S našimi hosty Ivanem Korčokem, slovenským diplomatem a politikem, bývalým ministrem zahraničí, který před nedávnem oznámil kandidaturu na prezidenta Slovenské republiky, a prof. Lubomírem Kopečkem, odborníkem z Katedry politologie FSS MU, jsme se věnovali Slovensku v širším kontextu.

25. září 2023, IPPO

Ivana Ryčlová: Josif Brodskij a současnost

V dnešní složité době se v kulturně politických debatách nezřídka otvírá otázka, nakolik je ruská kultura a myšlení jejích velikánů imperiální či nikoliv. K těm, kdož bývají z imperiálního myšlení obviňováni, překvapivě patří i jedna z největších postav poezie 20. století, básník Josif Brodskij (1940–1996), hlasatel svobody, pěvec individualismu, sám částečně oběť represivní mašinérie sovětského režimu. Konflikt s totalitní mocí, provázený násilným internacemi v psychiatrických léčebnách, přiměl básníka, jenž se později stal nositelem Nobelovy ceny, že v polovině 70. let Rusko opustil a svůj život dožil jako americký občan.

13. září 2023, IPPO

Jan Hroudný: Fiala jednal s jihokorejským premiérem. První kroky pro Restart Česka

Restart Česka začíná rychle nabírat konkrétní podobu. Petr Fiala jeho realizaci zahájil jednáním s předsedou vlády Korejské republiky Han Duck-soo, se kterým jednal o strategických korejských investicích v České republice.

12. září 2023, IPPO

Michal Chládek: Kdy je ten pravý čas hlásat vize pro Česko?

Média hlásají: „Vize premiéra je skvělá, ale přišla pozdě.“ A já bych se rád komentátorů zeptal, kdy jindy by měla dlouhodobá vize přijít? Týden poté, co ruské tanky vpadly na Ukrajinu? Nebo snad ve chvíli, kdy se všichni báli, že nebudeme mít čím topit, a média nás strašila tím, že v zimě zmrzneme?