1. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Analýza digitalizace stavebního řízení v kostce

rubrika: Analýzy

Výstavba bytů je výrazně ovlivněna rychlostí stavebního řízení, která je zásadním faktorem pro umožnění rychlé realizace stavebních projektů. Tento proces je především závislý na dvou klíčových faktorech: digitalizaci a prováděcích podzákonných předpisech, které připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Digitalizace stavebního řízení má potenciál zjednodušit a urychlit celý proces, od podávání žádostí až po komunikaci mezi úřady. Nicméně, navzdory slibům a investicím, je implementace digitalizace stále nedokončená. 

  1. Co je špatně ?
  • Zpoždění projektů: Digitalizace stavebního řízení měla být spuštěna v létě 2023, ale nakonec došlo ke spuštění až v roce 2024, a to s chybami, protože byl tlak na dodržení termínů kvůli čerpání evropských fondů z Národního plánu obnovy.
  • Chybná zadávací dokumentace: Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) opakovaně zrušilo veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení, což vedlo ke zpožděním a riziku ztráty financí.
  • Neefektivní procesy: Povolení staveb v Česku trvá v průměru 246 dní, což zemi staví na 157. místo ze 190 států.
  • Nedostatečná legislativa: Slabá podpora centralizace dat a neefektivní sdílení informací mezi úřady způsobují složitost a zdlouhavost stavebního řízení.
  • Chybějící systémy: I přes vynaložené finance nejsou klíčové systémy, jako Portál stavebníka nebo Informační systém stavebního řízení (ISSR), plně funkční. Mnohé systémy vykazují závažné problémy.
  1. Vývoj digitalizace a chyby
  • První sliby digitalizace (2011)
 Ministerstvo pro místní rozvoj slibovalo zjednodušení komunikace se stavebními úřady, ale výsledné kroky byly odloženy na neurčito. 
Chyba: Projekt zůstal v přípravné fázi.
  • Příprava řešení (2013)
 Byla vypracována analýza s návrhy řešení, která však zůstala nerealizovaná.
 Chyba: Navzdory kvalitní přípravě nebylo nic zavedeno do praxe.
  • Změna legislativy (2017-2021) 
Rekodifikace stavebního práva slibovala propojení digitalizace se stavebním zákonem, ale chyběla prováděcí legislativa a technická podpora.
 Chyba: Nevyřešená legislativní a technická stránka zpomalila realizaci.
  • Zrušené zakázky (2021-2023)
 Zrušené veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení způsobily opětovné zpoždění projektu.
 Chyba:Chybná zadávací dokumentace vedla ke zpoždění a riziku ztráty financí.
  • Inspirace zahraničím (od 2019) 
Česká republika se inspirovala zahraničními systémy, ale implementace v českém prostředí byla nedostatečná. 
Chyba: Neschopnost přizpůsobit zahraniční systémy vedla k dalším zpožděním.
  1. Aktuální stav systémů
  • Portál stavebníka: Nasazen, ale vykazuje vážné problémy. Neexistuje dokumentace kódu, kód bude vyžadovat refaktoring kvůli překotnému vývoji. Integrace s ostatními systémy, zejména spisovou službou GINIS, vykazuje problémy, včetně zpomalování a ztráty dat.
  • Evidence stavebních postupů a evidence elektronických dokumentací: Realizováno jako spisová služba, ale integrace s Portálem stavebníka vykazuje problémy kvůli špatně navržené komunikaci mezi systémy.
  • Informační systém stavebního řízení (ISSR): Nasazen, ale opět s problémy. Synchronní komunikace místo asynchronní způsobuje zbytečné zátěže, chybí cache a monitoring systému je nedostatečný. Také zde chybí základní dokumentace a komentáře kódu, což komplikuje další vývoj.
  • Národní geoportál územního plánování: Nasazen, ale v nejasném rozsahu. Z důvodu chybějícího přístupu ke zdrojovému kódu a vývojovému týmu nebylo možné provést hodnocení.
  1. Doporučení pro další kroky
  • Zastavení vývoje nových funkcionalit: Soustředit se na stabilizaci současných systémů a vyřešit problémy, které brání jejich plné  funkčnosti.
  • Provést business analýzu: Definovat minimální funkcionalitu systémů s ohledem na potřeby stavebních úřadů a uživatelů. Analyzovat současné procesy a sjednotit vývoj.
  • Zlepšit testování: Zavést robustní testovací postupy, včetně unit testů a uživatelských akceptačních testů (UAT). Zajistit, aby byly systémy před nasazením důkladně testovány.
  • Posílit kapacity vývojových týmů: Současné týmy jsou poddimenzované, je nutné zvýšit počet vývojářů a testerů.
  • Zavést monitoring a troubleshooting: Implementovat nástroje pro automatizovaný monitoring a zlepšit troubleshooting systémů. Zajistit, aby bylo možné lépe sledovat provozní problémy a rychle je řešit.

Dlouhodobé plánování a smluvní řízení: Aktualizovat smlouvy s dodavateli a zajistit kontinuitu dodávek. Předcházet riziku přerušení projektů kvůli nesjednaným smlouvám.

  1. Aktuální politická situace

Martin Kupka, ministr dopravy, převzal odpovědnost za digitalizaci po neúspěchu Ministerstva pro místní rozvoj (vedeného Ivanem Bartošem). MMR nyní dočasně povede Marian Jurečka, zatímco Kupka předloží plán pro další kroky v digitalizaci. Pro řešení současných problémů byly sestaveny tři pracovní skupiny, které se budou zaměřovat na technickou stránku, komunikaci mezi úřady a legislativní otázky.



Naše nejnovější výstupy

11. října 2024, IPPO

Martin Staněk: Digitalizace ve zdravotnictví běží podle plánu

Vláda Petra Fialy v minulém týdnu na svém zasedání schválila zákona o elektronizaci zdravotnictví. Ten nyní poputuje do sněmovny. Nová úprava by tak měla začít platit od začátku roku 2026. Zvýšit by měla nejen komfort pacientů, ale především usnadnit přenos dat mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními.

10. října 2024, IPPO

Kateřina Hloušková: Novela školského zákona: Školství je pro vládu prioritou

V roce 2025 se do českého školství investuje téměř 291 miliard korun. To je naprosto rekordní částka, která se meziročně zvýšila o 22 miliard. Mimochodem jen toto navýšení představuje větší sumu peněz než je celý rozpočet Ministerstva kultury. Všechny divadla, koncerty, galerie, hrady, zámky, festivaly, muzea, výstavy prostě veškerá kultura, na kterou není Česká republika úplně chudá, nás stojí méně, než kolik je v příštím roce přidáno českému školství. Největší část těchto peněz půjde do regionálního školství, jinými slovy do základních a středních škol, kde platy učitelů vzrostou o 7 %. Přesto to budou velmi pravděpodobně právě tyto školy a učitelé, nikoliv hudebníci, kasteláni či kurátoři, kdo bude mluvit o stávce, podfinancovanosti a o tom, že jejich resort není pro vládu prioritou. Je. A dokazuje to i aktuální novela školského zákona.  

9. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Oligarchicko-mediální komplex, Piráti a Seznam Zprávy, soud vs. Bartoš

Poslední týdny jsou pro milovníky dramatu super podívanou. Piráti opouštějí vládu, aniž by je někdo vyhazoval. „Provalil“ se oligarchicko-mediální komplex, do kterého jsou zapojeni Seznam Zprávy, Michal Půr, ODS a kdo ví kdo ještě. A to i přesto, že jedna z hlavních agend Seznam Zpráv jsou „kauzy“ Pavla Blažka a Michal Půr se minimálně v posledních dílech Insideru netváří jako největší milovník ODS. V rámci tohoto komplexu možná podle přesvědčení některých „odborníků“ funguje i krajský soud, který rozhodl, že Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně zasahuje do veřejných zakázek.

4. října 2024, IPPO

Pravej podcast: Pravej podcast: Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven?

Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven? Na to vám odpoví Jirka s Michalem ve speciálu přímo z Poslanecké sněmovny! Jaký byl reálný důvod konce Ivana Bartoše ve vládě? Co vlastně znamená slovo "funguje"? A kdo skutečně digitalizuje Česko? Otázky ohledně digitalizace stavebního řízení zodpoví Jirka Havránek a Michal Chládek v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

24. září 2024, IPPO

Jan Hroudný: České firmy se budou významně podílet na dostavbě Dukovan

Výstavba dvou nových reaktorů v jaderné elektrárně Dukovany přináší českým firmám možnost získat zakázky v hodnotě až 240 miliard korun. Premiér Petr Fiala (ODS) při nedávné návštěvě podniků Doosan Škoda Power a Škoda JS, které budou významnými subdodavateli jihokorejské společnosti KHNP, zdůraznil klíčovou roli českého průmyslu v tomto projektu.