1. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Analýza digitalizace stavebního řízení v kostce

rubrika: Analýzy

Výstavba bytů je výrazně ovlivněna rychlostí stavebního řízení, která je zásadním faktorem pro umožnění rychlé realizace stavebních projektů. Tento proces je především závislý na dvou klíčových faktorech: digitalizaci a prováděcích podzákonných předpisech, které připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Digitalizace stavebního řízení má potenciál zjednodušit a urychlit celý proces, od podávání žádostí až po komunikaci mezi úřady. Nicméně, navzdory slibům a investicím, je implementace digitalizace stále nedokončená. 

  1. Co je špatně ?
  • Zpoždění projektů: Digitalizace stavebního řízení měla být spuštěna v létě 2023, ale nakonec došlo ke spuštění až v roce 2024, a to s chybami, protože byl tlak na dodržení termínů kvůli čerpání evropských fondů z Národního plánu obnovy.
  • Chybná zadávací dokumentace: Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) opakovaně zrušilo veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení, což vedlo ke zpožděním a riziku ztráty financí.
  • Neefektivní procesy: Povolení staveb v Česku trvá v průměru 246 dní, což zemi staví na 157. místo ze 190 států.
  • Nedostatečná legislativa: Slabá podpora centralizace dat a neefektivní sdílení informací mezi úřady způsobují složitost a zdlouhavost stavebního řízení.
  • Chybějící systémy: I přes vynaložené finance nejsou klíčové systémy, jako Portál stavebníka nebo Informační systém stavebního řízení (ISSR), plně funkční. Mnohé systémy vykazují závažné problémy.
  1. Vývoj digitalizace a chyby
  • První sliby digitalizace (2011)
 Ministerstvo pro místní rozvoj slibovalo zjednodušení komunikace se stavebními úřady, ale výsledné kroky byly odloženy na neurčito. 
Chyba: Projekt zůstal v přípravné fázi.
  • Příprava řešení (2013)
 Byla vypracována analýza s návrhy řešení, která však zůstala nerealizovaná.
 Chyba: Navzdory kvalitní přípravě nebylo nic zavedeno do praxe.
  • Změna legislativy (2017-2021) 
Rekodifikace stavebního práva slibovala propojení digitalizace se stavebním zákonem, ale chyběla prováděcí legislativa a technická podpora.
 Chyba: Nevyřešená legislativní a technická stránka zpomalila realizaci.
  • Zrušené zakázky (2021-2023)
 Zrušené veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení způsobily opětovné zpoždění projektu.
 Chyba:Chybná zadávací dokumentace vedla ke zpoždění a riziku ztráty financí.
  • Inspirace zahraničím (od 2019) 
Česká republika se inspirovala zahraničními systémy, ale implementace v českém prostředí byla nedostatečná. 
Chyba: Neschopnost přizpůsobit zahraniční systémy vedla k dalším zpožděním.
  1. Aktuální stav systémů
  • Portál stavebníka: Nasazen, ale vykazuje vážné problémy. Neexistuje dokumentace kódu, kód bude vyžadovat refaktoring kvůli překotnému vývoji. Integrace s ostatními systémy, zejména spisovou službou GINIS, vykazuje problémy, včetně zpomalování a ztráty dat.
  • Evidence stavebních postupů a evidence elektronických dokumentací: Realizováno jako spisová služba, ale integrace s Portálem stavebníka vykazuje problémy kvůli špatně navržené komunikaci mezi systémy.
  • Informační systém stavebního řízení (ISSR): Nasazen, ale opět s problémy. Synchronní komunikace místo asynchronní způsobuje zbytečné zátěže, chybí cache a monitoring systému je nedostatečný. Také zde chybí základní dokumentace a komentáře kódu, což komplikuje další vývoj.
  • Národní geoportál územního plánování: Nasazen, ale v nejasném rozsahu. Z důvodu chybějícího přístupu ke zdrojovému kódu a vývojovému týmu nebylo možné provést hodnocení.
  1. Doporučení pro další kroky
  • Zastavení vývoje nových funkcionalit: Soustředit se na stabilizaci současných systémů a vyřešit problémy, které brání jejich plné  funkčnosti.
  • Provést business analýzu: Definovat minimální funkcionalitu systémů s ohledem na potřeby stavebních úřadů a uživatelů. Analyzovat současné procesy a sjednotit vývoj.
  • Zlepšit testování: Zavést robustní testovací postupy, včetně unit testů a uživatelských akceptačních testů (UAT). Zajistit, aby byly systémy před nasazením důkladně testovány.
  • Posílit kapacity vývojových týmů: Současné týmy jsou poddimenzované, je nutné zvýšit počet vývojářů a testerů.
  • Zavést monitoring a troubleshooting: Implementovat nástroje pro automatizovaný monitoring a zlepšit troubleshooting systémů. Zajistit, aby bylo možné lépe sledovat provozní problémy a rychle je řešit.

Dlouhodobé plánování a smluvní řízení: Aktualizovat smlouvy s dodavateli a zajistit kontinuitu dodávek. Předcházet riziku přerušení projektů kvůli nesjednaným smlouvám.

  1. Aktuální politická situace

Martin Kupka, ministr dopravy, převzal odpovědnost za digitalizaci po neúspěchu Ministerstva pro místní rozvoj (vedeného Ivanem Bartošem). MMR nyní dočasně povede Marian Jurečka, zatímco Kupka předloží plán pro další kroky v digitalizaci. Pro řešení současných problémů byly sestaveny tři pracovní skupiny, které se budou zaměřovat na technickou stránku, komunikaci mezi úřady a legislativní otázky.



Naše nejnovější výstupy

17. dubna 2025, IPPO

(NE) BYDLÍME ? – Debata s mladými pro mladé – část druhá

V Praze, Ostravě a Brně pokračovali naše debaty o bydlení s mladými členy ODS a poslancem Jiřím Havránkem. Dobře totiž víme, že dostupné bydlení je pro mladé klíčový problém.

10. dubna 2025, IPPO

Pravej podcast: Bezpečnost od A do Z Host: Tomáš Pojar

Světový řád se mění před našima očima! A proto jsem si pozvali Tomáše Pojara, aby nás změnami provedl Jak se daří české muniční iniciativě? Nachází se USA v rozkladu? A jaká je situace v Izraeli? Vše, co jste chtěli vědět o bezpečnosti, vám poví Tomáš Pojar v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

9. dubna 2025, IPPO

Babylon Brusel: Ondra je “alzák” a chodí v teniskách

Co Ondra říká na Trumpova cla? Kdo je slibotechna? Je ECR nekonstruktivní? Jak to vypadá s dostavbou Dukovan? A co nová kampaň SPOLU? Poslouchejte Babylon Brusel

3. dubna 2025, IPPO

Martin Staněk: Nejnižší deficit od covidu. Hospodaření vlády skončilo za rok 2024 schodkem ve výši 2,2 % HDP

V záplavě špatných zpráv a ustavičného kvílení opozice o tom, že je Česko spálenou zemí, kde ani plevel neroste, by snadno mohla zapadnout nenápadná analýza Českého statistického úřadu o stavu hospodaření vládních institucí za rok 2024. Ta přitom obsahuje jeden zásadní údaj. České veřejné finance se skutečně uzdravují, a to dost výrazně. V minulém roce se schodek vládních institucí snížil o 1,5 % HDP na úroveň 2,2 procentního bodu. Jsme tak na nejlepší úrovni od covidu.