1. října 2024, IPPO
Michal Chládek: Analýza digitalizace stavebního řízení v kostce
rubrika: Analýzy
Výstavba bytů je výrazně ovlivněna rychlostí stavebního řízení, která je zásadním faktorem pro umožnění rychlé realizace stavebních projektů. Tento proces je především závislý na dvou klíčových faktorech: digitalizaci a prováděcích podzákonných předpisech, které připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Digitalizace stavebního řízení má potenciál zjednodušit a urychlit celý proces, od podávání žádostí až po komunikaci mezi úřady. Nicméně, navzdory slibům a investicím, je implementace digitalizace stále nedokončená.
- Co je špatně ?
- Zpoždění projektů: Digitalizace stavebního řízení měla být spuštěna v létě 2023, ale nakonec došlo ke spuštění až v roce 2024, a to s chybami, protože byl tlak na dodržení termínů kvůli čerpání evropských fondů z Národního plánu obnovy.
- Chybná zadávací dokumentace: Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) opakovaně zrušilo veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení, což vedlo ke zpožděním a riziku ztráty financí.
- Neefektivní procesy: Povolení staveb v Česku trvá v průměru 246 dní, což zemi staví na 157. místo ze 190 států.
- Nedostatečná legislativa: Slabá podpora centralizace dat a neefektivní sdílení informací mezi úřady způsobují složitost a zdlouhavost stavebního řízení.
- Chybějící systémy: I přes vynaložené finance nejsou klíčové systémy, jako Portál stavebníka nebo Informační systém stavebního řízení (ISSR), plně funkční. Mnohé systémy vykazují závažné problémy.
- Vývoj digitalizace a chyby
- První sliby digitalizace (2011) Ministerstvo pro místní rozvoj slibovalo zjednodušení komunikace se stavebními úřady, ale výsledné kroky byly odloženy na neurčito. Chyba: Projekt zůstal v přípravné fázi.
- Příprava řešení (2013) Byla vypracována analýza s návrhy řešení, která však zůstala nerealizovaná. Chyba: Navzdory kvalitní přípravě nebylo nic zavedeno do praxe.
- Změna legislativy (2017-2021) Rekodifikace stavebního práva slibovala propojení digitalizace se stavebním zákonem, ale chyběla prováděcí legislativa a technická podpora. Chyba: Nevyřešená legislativní a technická stránka zpomalila realizaci.
- Zrušené zakázky (2021-2023) Zrušené veřejné zakázky kvůli nesrovnalostem v zadávacím řízení způsobily opětovné zpoždění projektu. Chyba:Chybná zadávací dokumentace vedla ke zpoždění a riziku ztráty financí.
- Inspirace zahraničím (od 2019) Česká republika se inspirovala zahraničními systémy, ale implementace v českém prostředí byla nedostatečná. Chyba: Neschopnost přizpůsobit zahraniční systémy vedla k dalším zpožděním.
- Aktuální stav systémů
- Portál stavebníka: Nasazen, ale vykazuje vážné problémy. Neexistuje dokumentace kódu, kód bude vyžadovat refaktoring kvůli překotnému vývoji. Integrace s ostatními systémy, zejména spisovou službou GINIS, vykazuje problémy, včetně zpomalování a ztráty dat.
- Evidence stavebních postupů a evidence elektronických dokumentací: Realizováno jako spisová služba, ale integrace s Portálem stavebníka vykazuje problémy kvůli špatně navržené komunikaci mezi systémy.
- Informační systém stavebního řízení (ISSR): Nasazen, ale opět s problémy. Synchronní komunikace místo asynchronní způsobuje zbytečné zátěže, chybí cache a monitoring systému je nedostatečný. Také zde chybí základní dokumentace a komentáře kódu, což komplikuje další vývoj.
- Národní geoportál územního plánování: Nasazen, ale v nejasném rozsahu. Z důvodu chybějícího přístupu ke zdrojovému kódu a vývojovému týmu nebylo možné provést hodnocení.
- Doporučení pro další kroky
- Zastavení vývoje nových funkcionalit: Soustředit se na stabilizaci současných systémů a vyřešit problémy, které brání jejich plné funkčnosti.
- Provést business analýzu: Definovat minimální funkcionalitu systémů s ohledem na potřeby stavebních úřadů a uživatelů. Analyzovat současné procesy a sjednotit vývoj.
- Zlepšit testování: Zavést robustní testovací postupy, včetně unit testů a uživatelských akceptačních testů (UAT). Zajistit, aby byly systémy před nasazením důkladně testovány.
- Posílit kapacity vývojových týmů: Současné týmy jsou poddimenzované, je nutné zvýšit počet vývojářů a testerů.
- Zavést monitoring a troubleshooting: Implementovat nástroje pro automatizovaný monitoring a zlepšit troubleshooting systémů. Zajistit, aby bylo možné lépe sledovat provozní problémy a rychle je řešit.
Dlouhodobé plánování a smluvní řízení: Aktualizovat smlouvy s dodavateli a zajistit kontinuitu dodávek. Předcházet riziku přerušení projektů kvůli nesjednaným smlouvám.
- Aktuální politická situace
Martin Kupka, ministr dopravy, převzal odpovědnost za digitalizaci po neúspěchu Ministerstva pro místní rozvoj (vedeného Ivanem Bartošem). MMR nyní dočasně povede Marian Jurečka, zatímco Kupka předloží plán pro další kroky v digitalizaci. Pro řešení současných problémů byly sestaveny tři pracovní skupiny, které se budou zaměřovat na technickou stránku, komunikaci mezi úřady a legislativní otázky.