14. února 2025, IPPO

kolektiv IPPO: Aktuální problémy ekonomik střední a východní Evropy

rubrika: Analýzy

Ekonomiky střední a východní Evropy se díky členství v EU dynamicky rozvíjí. Benefitují především ze společného trhu, ale mnohé z nich i díky rozvoji infrastruktury, především dopravní, ale i vědy a výzkumu, které jsou dotovány z kohezních a strukturálních fondů EU. Ty nejvyspělejší ze středoevropských ekonomik, jako je slovinská a česká, se již v hrubém domácím produktu na hlavu podle parity kupní síly dotahují na úroveň Itálie a nechaly za sebou Portugalsko a Španělsko.

Tyto ekonomiky musely absorbovat nejen vliv epidemie covidu, koneckonců jako všechny ostatní ekonomiky členských zemí EU, ale i důsledky války na Ukrajině a s ní spojenou energetickou krizi, které na země střední a východní Evropy dopadly mnohem tvrději než na západní část EU. Jedním z důsledků těchto krizí bylo nejen zpomalení nebo zastavení ekonomického růstu, ale především výrazný nárůst inflace, která měla výrazně negativní dopad na životní úroveň v těchto zemích. Jen obnovení ekonomického růstu může zajistit návrat koupěschopnosti a životní úrovně obyvatel na předkrizovou úroveň.

Ekonomiky zemí střední a východní Evropy obnovily svůj růst, byť ten zůstal slabší a pohybuje se zpravidla v  roce  2024 mezi 1,5% až 3,5%. I inflace výrazně zpomalila a pohybuje se zpravidla mezi 1% až 6%. To je však s dvoucifernou inflací před dvěma lety znatelný pokrok. Co určitě stojí za zdůraznění, že z hlediska ekonomického růstu, tak zvládání inflační epizody nehraje žádnou roli, zda daná země střední či východní Evropy vstoupila do Eurozóny. Klasickým příkladem je, že dvě nejvyspělejší ekonomiky regionu, česká a slovinská, mají rozdílný postoj k euru. Ani z hlediska tempa ekonomického  růstu nebo výše inflace se nedá vůbec říct, že by si ekonomiky s eurem vedly lépe než ekonomiky zachovávající národní měnu. Důvody, proč jednotlivé země střední a východní Evropy přistupují k euru jsou tedy spíše politické než ekonomické.

Také stav veřejných financí se v tomto regionu postupně zlepšuje. Deficity veřejných rozpočtů po krizovém období postupně klesají a celkové veřejné dluhy jsou v tak zvaných nových členských zemích nižší, než v tak zvaných starých členských zemích. I trhy práce se dynamicky rozvíjí a nezaměstnanost se pohybuje od přibližně 4% v Česku do zhruba 7% v baltských zemích. Ale dlouhodobě v zemích střední a východní Evropy roste i v důsledku demografického vývoje poptávka po pracovní síle a nedostatek pracovní síly bude postupně rostoucím omezením pro ekonomický růst v regionu. Velmi pozitivní dopad na trh práce tak měl v některých zemích regionu příchod ukrajinských uprchlíků tam, kde se je dařilo rychle integrovat do trhu práce, jako v Polsku nebo Česku. V Česku například pracuje 75% dospělých ukrajinských uprchlíků, a Ukrajinců je v naší zemi, ať už jako uprchlíků nebo předválečných pracovníků více než 530 tisíc.

Pokud se nyní podíváme na pět největších ekonomik střední a východní Evropy, to je na země tak zvané Vyšegradské čtyřky, tedy Polsko, Česko, Maďarsko a Slovensko a spolu s nimi i Rumunsko, musíme konstatovat, že pro jejich budoucí rozvoj bude mít zásadní dopad další osud Greendealu. Ten se neobejde bez nutnosti revize. Už úvodní dokumenty k Greendealu z let 2019 a 2020 poukazovaly, že jedním z dopadů jeho implementace může být hrozba až pro 30% obyvatel EU, že upadnou do pasti chudoby. A je zřejmé, že se tato hrozba chudoby bude koncentrovat především do chudší části EU, tedy do střední a východní Evropy. Jsou pro to minimálně dva důvody. Prvním je energetika založená v tomto regionu výrazně na fosilních palivech a navíc v případě plynu a ropy na dodávkách z Ruska a také velmi výrazný podíl průmyslu a v něm především automobilového. Automotive tvoří na Slovensku 13% GDP a 54% průmyslové produkce. V Česku se automotive podílí 9% na GDP a 27% na celkové exportu. I v Rumunsku dosahuje automotive 14% GDP a 26% celkového exportu a v Polsku 8% GDP a více než 13% exportu. Neuvážená likvidace automotive v EU a faktická deindustrializace může mít pro tyto země , jejich ekonomiky a životní úroveň jejich občanů fatální následky.

Automotive v EU založený na špičkovém výzkumu a vývoji, vysoce kvalifikované a kvalitní výrobě spalovacích motorů a převodovek splňujících nejpřísnější normy EURO 6 a 7 se dobrovolně zbaví této tržní výhody ve prospěch v podstatě primitivnější výroby elektromobilů, kde navíc 40% ceny tvoří baterie, a to hlavně v důsledku cen rud a surovin z mimoevropských zemí. Ideologicky motivovaný přechod k elektromobilitě formulovaný nikoliv inženýry nebo fyziky, ale znalci francouzské literatury, tak vede k bizarnímu úpadku evropského průmyslu. Stejně bizarnímu, jako by byl úpadek francouzské poezie, když by ji psali němečtí inženýři nebo holandští fyzikové. A neobstojí ani argument, že v elektromobilu je několikanásobný počet polovodičových čipů než v klasickém autě se spalovacím motorem a proto je elektromobil sofistikovanější produkt. Ano, ale má to pro nás být argument, když dnes je v Evropě pouze 8% globální produkce polovodičových čipů, zatímco před 30 lety to byl téměř 50% podíl.? A jak to bude z enviromentálního hlediska globálně, když v klasickém autě máme zhruba 40kg vzácných nerostů jako je měď, kobalt, nikl, mangan, lithium a podobně, kdežto v elektromobilu je potřeba vice než 200kg, snad raději ani nestojí za komentář.

Dalším rizikovým faktorem je závislost energetiky v těchto 5 zemích na fosilních palivech, především uhlí a plynu. Zde je jedinou alternativou rozvoj jaderné energetiky. Již dnes je zde 17 jaderných bloků a další se mají stavět. Jaderná energie je pro střední a východní Evropu jediný dostupný bezemisní zdroj schopný dodávat elektřinu 24 hodin 365 dní v roce. Proto je nutné, aby jaderné zdroje byly trvale uznány za bezemisní a staly se dlouhodobou součástí energetického mixu zemí regionu vedle rozvoje obnovitelných zdrojů energie.

Jak jsem už zmínil dříve, jedním ze zásadních omezení ekonomického růstu ve střední a východní Evropě se v budoucnosti stane demografický vývoj. Populace stárne, rodí se málo dětí. Tak jako prakticky v celé EU. Podíl obyvatel starších 65 let se v celém regionu pohybuje mezi 17% a 23%, zatímco počet obyvatel mladších 15 let se pohybuje zpravidla mezi 14% a 16%..Vedle nutnosti robustních penzijních reforem, které mohou představovat zátěž pro veřejné finance, bude nutné zavést i systémy pobídek pro starší pracovníky zůstat déle na trhu práce.

Podstatně závažnější je však celkový úbytek obyvatelstva v regionu v posledních 20 až 30 letech. Jedinou zemí, kde výrazněji v tomto období vzrostl počet obyvatel je Česko. Zde za poslední dvě desetiletí vzrostl počet obyvatel o 600 tisíc osob, především v důsledku migrace. Zde je nutné zdůraznit, že v zemi existuje silný politický konsenzus podporovat imigrační toky uchazečů o práci, nikoliv uchazečů o sociální dávky. Navíc je kladen důraz na migraci z kulturně kompatibilních zemí s možností rychlé integrace migrantů. Pozitivní roli zde sehrává i volný pohyb osob v rámci EU. Mírný nárůst počtu obyvatel zaznamenalo ve stejném období i Slovinsko. Kromě těchto dvou zemí a Slovenska a Estonska, kde počet obyvatel alespoň stagnuje, ve všech ostatních zemích střední a východní Evropy dochází k poklesu počtu obyvatel, někde i velmi výraznému. To bude mít bezpochyby negativní dopady na jejich ekonomický růst v dlouhodobém horizontu.

Střední a východní Evropa se stala integrální součástí EU a jejího společného trhu. Ekonomicky roste, dohání západní část EU. Má relativně zdravé veřejné finance a mnoho zemí regionu je i součástí eurozóny. Nerevidovaný Greendeal, neřízená migrace, ustupování Rusku a demografický vývoj však mohou podlomit dlouhodobý ekonomický růst regionu, což by oslabilo nejen země střední a východní Evropy, ale i celou EU.



Naše nejnovější výstupy

11. března 2025, IPPO

Martin Staněk: Velká pomoc zaměstnavatelům. Jednotné měsíční hlášení ruší desítky formulářů

Na výrazné snížení administrativy se mohou těšit čeští podnikatelé. Vláda Petra Fialy přišla s návrhem zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, které nahradí mnohdy až 25 formulářů pro pět různých institucí. Od ledna příštího roku tak budou podávat elektronicky pouze jedno hlášení měsíčně. Zjednodušení práce to přinese nejen firmám, ale i samotným zaměstnancům.

10. března 2025, IPPO

Pravej podcast: (Ne)Bydlíme - host: Jirka Havránek

Přijďte na debatu o bydlení s naším Jirkou Havránkem! 10.3. v Praze 24.3. v Ostravě 31.3. v Brně O bydlení, výstavbě a problémech s nimi spojenými promluvil Jirka Havránek v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

4. března 2025, IPPO

Babylon Brusel: EU vaří zelený eintopf konkurenceschopnosti

Kde v Evropě hledat silné lídry? Musíme zbrojit? Co naši sousedé Slováci? Jak vypadá Clean deal? No a nechybí ani “oblíbené” emisní povolenky. Poslechněte si nový díl podcastu Babylon Brusel s europoslancem Ondřejem Krutílkem.

27. února 2025, IPPO

Pravej podcast: Planeta Praha - host: Alexandra Udženija

Jakou vizi pro ní má náměstkyně primátora Alexandra Udženija? Staví se v Praze? Co je to Zahrada pro duši? A co věčný souboj s Brnem? Nejen o tom promluvila Alexandra Udženija v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

27. února 2025, IPPO

Jan Hroudný: Co nám ukázaly německé volby?

Volby do německého Bundestagu jsou pro nás nade vší pochybnost spolu s našimi vlastními parlamentními volbami nejdůležitější politickou událostí roku. Jejich výsledek je přitom nejednoznačný. Došlo ke změně, ale ne tak zásadní, jak jsme možná doufali. Podívejme se na hlavní závěry proběhlých voleb.