9. března 2023, IPPO

Babylon Brusel: EURO 7 – Budeme si moct dovolit koupit auto?

rubrika: Komentáře

Podcast ze zákulisí Evropské unie s Ondrou Krutílkem, poradcem premiéra Petra Fialy. V druhém díle řešíme návrh normy EURO 7. Ta upravuje zejména emise z výfuku automobilů, ale třeba i emise z otěru brzd a pneumatik. V navrhované podobě by norma výrazně ovlivnila cenovou dostupnost automobilů a konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. Ještě je čas to změnit.   

Michal: Od našeho posledního setkání rozvířila veřejný prostor docela velká věc – Euro 7. V čem se liší od Eura 6?

Ondřej: Liší se například v tom, že zahrnuje i nový typ emisí z otěru brzd a pneumatik. Současně se liší v podmínkách, za kterých se veškeré emise mají měřit, a to dosti zásadním způsobem. Emise by se totiž měřily i za takových podmínek, do kterých se v reálném životě automobil nedostane, nebo jen velmi výjimečně. Motory by tedy měly plnit Euro 7 podmínky i v extrémních situacích. A to je velký problém, protože vyrobit takový motor stojí mnohem více peněz.

Ve výjimečné situaci, jakou je například jízda ve vysoké nadmořské výšce s nezahřátým motorem při plném nákladu a se zapojeným obytným přívěsem, se naměří logicky jiné emise, než u vozu, který jede dlouhodobě konstantní rychlostí po dálnici. Ale Euro 7, v návrhu, který je nyní na stole, předpokládá, že dané limity budou splněny mj. i za obou výše zmíněných situací. 

Automobilky souhlasí s elektromobilitou, souhlasí s bezemisními automobily do roku 2035, ale na straně druhé potřebují mít peníze na to, aby mohli konverzi ze spalovacích motorů na elektromobily vůbec provést. A v momentě, kdy budou muset investovat ještě do Euro 7, budou si muset své finance nějak rozdělit – něco na elektromobilitu, něco na Euro 7. A z toho mají velké obavy. 

Michal: A kdy by mělo Euro 7 začít platit?

Ondřej: No to je další věc. Mělo by platit poměrně rychle, už od července 2025 pro osobní auta a dodávky a od července 2027 pro nákladní auta a autobusy. 

Michal: Mě na tom návrhu nejvíc překvapují právě zmíněné autobusy. Já jsem si vždycky myslel, že Evropská unie má za cíl podporovat hromadnou dopravu. Jak si to vysvětluješ? 

Ondřej: Je to tak, já si kladu stejnou otázku, A musím říct, že tomu úplně nerozumím. Je jasné, že železnice silniční dopravu není schopna nahradit, minimálně ne v krátkodobém horizontu. A přitom Euro 7 pro kamiony a autobusy má platit už v roce 2027. Z tohoto úhlu pohledu lze Euro 7 chápat jako frontální útok na evropskou mobilitu. My jsme do EU v roce 2004 vstupovali s tím, že chceme volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. A teď si minimálně volný pohyb osob a zboží komplikujeme. Domnívám se, že to není dobře. Když jsme schválili přestup na elektromobilitu, pak by Euro 7 mělo být mnohem mírnější. 

Michal: Zmiňuješ mobilitu, k tomu mě napadá otázka – jak si mobilitu představuje EU? Dost často se mluví o tzv. car sharingu. Myslíš si, že i tohle je možnost? 

Ondřej: Na to ti nedokážu odpovědět. Jestli za Euro 7 stojí úvaha, že si lidé přestanou kupovat auta a začnou využívat služeb car sharingu, to nevím. Je možné, že se to nakonec stane, ale nejsem si úplně jistý, jestli do toho momentální situace už dozrála. Prostě jsou situace, kdy je auto symbolem nějakého statusu. Dosáhnete nějakého společenského postavení, koupíte si velké auto a všichni vás obdivují, když to zjednoduším. Ale pak jsou situace, kdy jsou auta nezbytnou součástí každodenního dojíždění do práce a z práce. A jsou to často malá „levná” auta. Já si nejsem úplně jistý, že každodenní dojíždění z vesnice do města a zase zpátky může nahradit využívání car sharingových služeb. Zmiňuji to záměrně z toho důvodu, že právě malá auta budou normou Euro 7 ohrožena ze všeho nejvíc. 

Michal: Nedávno jsem četl rozhovor s panem Petzlem ze Sdružení automobilového průmyslu. A on prohlásil, že si zavíráme dveře k autům do půl milionu. Souhlasíš s ním? Opravdu si nebudeme moct koupit auto, které by bylo levnější než půl milionu korun? 

Ondřej: No, bude skutečně záležet na tom finálním textu. Pokud by vše zůstalo tak, jak to je, pak by skutečně bylo dost obtížné nainstalovat všechny potřebné věci, které vyžaduje Euro 7, do malých aut. Zaprvé, protože se tam prostě a jednoduše nevejdou a zadruhé, že to zvedne cenu natolik, že si je nikdo nekoupí. A tohle všechno může vést k tomu, že se automobilky rozhodnou menší vozy vůbec nevyrábět. 

Michal: Může se tedy stát, že aut bude nedostatek? Protože už dnes se na nová auta čeká přibližně rok. I tato možnost je ve hře? 

Více si už teď můžete poslechnout v audioverzi podcastu

štítky: #podcast



Naše nejnovější výstupy

29. května 2023, IPPO

Jan Hroudný: Trump má vyzyvatele. Jaké jsou šance DeSantise?

Guvernér státu Florida Ron DeSantis včera oznámil svou kandidaturu na prezidenta a zahájil souboj o republikánskou nominaci. Kandidaturu vyhlásil v minutovém videu, ve kterém kritizoval administrativu prezidenta Bidena kvůli rostoucí kriminalitě a nezvládnuté migraci: „Na Floridě jsme dokázali, že je to možné. Zvolili jsme fakta místo strachu. Vzdělání místo indoktrinace. Právo a pořádek místo nepokojů,“ řekl mj. DeSantis. Jaké jsou ale jeho reálné šance?

29. května 2023, IPPO

Ivana Ryčlová: Soud nad rusofobií

Když jsem si před pár dny prohlížela záběry z 11. petrohradského mezinárodního právního fóra, na nichž místopředsedkyně Státní dumy Irina Jarová vyzývá k přijetí zákona kriminalizujícího rusofobii, zatrnulo mi. Její příjmení spustilo v mé mysli řetězec asociací, které mne vrátily do porevolučního Ruska. Do doby, kdy se rodila propagandistická dramatika. Klenotem tohoto žánru bylo v druhé polovině dvacátých let dílo z pera divadelního teoretika Konstantina Treňova, nazvané podle hlavní hrdinky Ljubov Jarová (1926). Ve finále hry odevzdává hrdinka svého muže, který se přidal k bílým, do rukou bolševiků, kde ho čeká „spravedlivý soud“ a poprava. Teprve tímto skutkem se stává opravdovou soudružkou a prototypem uvědomělé sovětské ženy. Hře se pro její zásadní ideologický obsah dostalo v sovětském období několika filmových zpracování. Filmová verze ze sedmdesátých let, v níž režisér Vladimir Fetin obsadil do hlavní role Ljudmilu Čursinu nazývanou sovětská Marilyn Monroe, patří do zlatého fondu sovětské propagandistické kinematografie.

24. května 2023, IPPO

Michal Chládek: Zbytečná hysterie. Co přinese smlouva s USA?

Včera podepsala ministryně obrany Jana Černochová s americkým ministrem obrany Lloydem Austinem česko-americkou smlouvu o obranné spolupráci (DCA). Jaký je vůbec smysl této dohody? Základním účelem je poskytnout právní rámec pro fungování amerických vojenských sil na území naší republiky, pokud vláda nebo parlament vysloví s jejich přítomností souhlas. Dohoda sama o sobě samozřejmě nedává Spojeným státům možnost vysílat na naše území své vojenské jednotky. Obdobnou smlouvu má navíc podepsáno dalších 24 členských států NATO včetně Polska nebo Slovenska.

22. května 2023, IPPO

Ivana Ryčlová: Jak zabít draka

Válka na Ukrajině trvá již rok a dva měsíce. Po celou tu dobu se vedou debaty o tom, co se stane s Ruskem, až válka skončí. Zejména zda Vladimir Putin zůstane u moci a zda země zůstane v současné podobě. K těm, kteří dnes veřejně otevírají tyto otázky, se ze Švýcarska připojil také Michail Chodorkovskij svojí poslední knihou Jak zabít draka? Příručka pro začínající revolucionáře.

17. května 2023, IPPO

Česko ve formě: Cesta ke zdravému rozpočtu

Ocitli jsme se v bezprecedentní situaci, kdy pouze mandatorní, tedy povinné výdaje České republiky, převyšují veškeré příjmy státního rozpočtu. Za posledních šest let vzrostly celkové výdaje státu téměř o bilion korun. Bez škrtů a reforem by byl schodek státního rozpočtu v příštím roce vyšší o 94,1 a v tom dalším dokonce o 147 miliard. V rozhazovačném stylu předchozích vlád nelze pokračovat. Musíme se dostat zpět do formy, shodit přebytečná kila, a to prostě bolí.