9. března 2023, IPPO

Babylon Brusel: EURO 7 – Budeme si moct dovolit koupit auto?

rubrika: Komentáře

Podcast ze zákulisí Evropské unie s Ondrou Krutílkem, poradcem premiéra Petra Fialy. V druhém díle řešíme návrh normy EURO 7. Ta upravuje zejména emise z výfuku automobilů, ale třeba i emise z otěru brzd a pneumatik. V navrhované podobě by norma výrazně ovlivnila cenovou dostupnost automobilů a konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. Ještě je čas to změnit.   

Michal: Od našeho posledního setkání rozvířila veřejný prostor docela velká věc – Euro 7. V čem se liší od Eura 6?

Ondřej: Liší se například v tom, že zahrnuje i nový typ emisí z otěru brzd a pneumatik. Současně se liší v podmínkách, za kterých se veškeré emise mají měřit, a to dosti zásadním způsobem. Emise by se totiž měřily i za takových podmínek, do kterých se v reálném životě automobil nedostane, nebo jen velmi výjimečně. Motory by tedy měly plnit Euro 7 podmínky i v extrémních situacích. A to je velký problém, protože vyrobit takový motor stojí mnohem více peněz.

Ve výjimečné situaci, jakou je například jízda ve vysoké nadmořské výšce s nezahřátým motorem při plném nákladu a se zapojeným obytným přívěsem, se naměří logicky jiné emise, než u vozu, který jede dlouhodobě konstantní rychlostí po dálnici. Ale Euro 7, v návrhu, který je nyní na stole, předpokládá, že dané limity budou splněny mj. i za obou výše zmíněných situací. 

Automobilky souhlasí s elektromobilitou, souhlasí s bezemisními automobily do roku 2035, ale na straně druhé potřebují mít peníze na to, aby mohli konverzi ze spalovacích motorů na elektromobily vůbec provést. A v momentě, kdy budou muset investovat ještě do Euro 7, budou si muset své finance nějak rozdělit – něco na elektromobilitu, něco na Euro 7. A z toho mají velké obavy. 

Michal: A kdy by mělo Euro 7 začít platit?

Ondřej: No to je další věc. Mělo by platit poměrně rychle, už od července 2025 pro osobní auta a dodávky a od července 2027 pro nákladní auta a autobusy. 

Michal: Mě na tom návrhu nejvíc překvapují právě zmíněné autobusy. Já jsem si vždycky myslel, že Evropská unie má za cíl podporovat hromadnou dopravu. Jak si to vysvětluješ? 

Ondřej: Je to tak, já si kladu stejnou otázku, A musím říct, že tomu úplně nerozumím. Je jasné, že železnice silniční dopravu není schopna nahradit, minimálně ne v krátkodobém horizontu. A přitom Euro 7 pro kamiony a autobusy má platit už v roce 2027. Z tohoto úhlu pohledu lze Euro 7 chápat jako frontální útok na evropskou mobilitu. My jsme do EU v roce 2004 vstupovali s tím, že chceme volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. A teď si minimálně volný pohyb osob a zboží komplikujeme. Domnívám se, že to není dobře. Když jsme schválili přestup na elektromobilitu, pak by Euro 7 mělo být mnohem mírnější. 

Michal: Zmiňuješ mobilitu, k tomu mě napadá otázka – jak si mobilitu představuje EU? Dost často se mluví o tzv. car sharingu. Myslíš si, že i tohle je možnost? 

Ondřej: Na to ti nedokážu odpovědět. Jestli za Euro 7 stojí úvaha, že si lidé přestanou kupovat auta a začnou využívat služeb car sharingu, to nevím. Je možné, že se to nakonec stane, ale nejsem si úplně jistý, jestli do toho momentální situace už dozrála. Prostě jsou situace, kdy je auto symbolem nějakého statusu. Dosáhnete nějakého společenského postavení, koupíte si velké auto a všichni vás obdivují, když to zjednoduším. Ale pak jsou situace, kdy jsou auta nezbytnou součástí každodenního dojíždění do práce a z práce. A jsou to často malá „levná” auta. Já si nejsem úplně jistý, že každodenní dojíždění z vesnice do města a zase zpátky může nahradit využívání car sharingových služeb. Zmiňuji to záměrně z toho důvodu, že právě malá auta budou normou Euro 7 ohrožena ze všeho nejvíc. 

Michal: Nedávno jsem četl rozhovor s panem Petzlem ze Sdružení automobilového průmyslu. A on prohlásil, že si zavíráme dveře k autům do půl milionu. Souhlasíš s ním? Opravdu si nebudeme moct koupit auto, které by bylo levnější než půl milionu korun? 

Ondřej: No, bude skutečně záležet na tom finálním textu. Pokud by vše zůstalo tak, jak to je, pak by skutečně bylo dost obtížné nainstalovat všechny potřebné věci, které vyžaduje Euro 7, do malých aut. Zaprvé, protože se tam prostě a jednoduše nevejdou a zadruhé, že to zvedne cenu natolik, že si je nikdo nekoupí. A tohle všechno může vést k tomu, že se automobilky rozhodnou menší vozy vůbec nevyrábět. 

Michal: Může se tedy stát, že aut bude nedostatek? Protože už dnes se na nová auta čeká přibližně rok. I tato možnost je ve hře? 

Více si už teď můžete poslechnout v audioverzi podcastu

štítky: #podcast



Naše nejnovější výstupy

11. listopadu 2024, IPPO

Pravej podcast: Trump X Durčák

Americké volby jsou za námi! A v Pravým podcastu je pro vás shrnul expert na slovo vzatý, Michal Durčák! Jak tyto volby vidí Češi? Měla větši vliv Taylor Swift, nebo veverka Peanut? A již klasicky, co podcasty? Nejen to se dozvíte v nejnovějším díle Pravýho podastu s Michaelem Durčákem!

8. listopadu 2024, IPPO

Pozvánka: (NE) BYDLÍME ? – Debaty s mladými pro mladé

Mladá ODS a Mladí Konzervativci ve spolupráci s Pravým břehem a Institutem pro Pravicovou politiku chystá sérii debat o bydlení s Jirkou Havránkem. Během listopadu vyjedeme do čtyřech krajů, kde budeme s Jirkou a mladými mluvit o tom, co je nejvíc trápí, a to je jednoznačně bydlení. Jak velký je to problém? Jak to vidí mladí v regionech a jak poslanec? Co se s tím dá dělat? A jak můžeme mladým lidem pomoci? Pojďme se o tom bavit v Hradci, Ústí, Plzni a Jihlavě.

4. listopadu 2024, IPPO

Bitva o Bílý dům

Ve čtvrtek 31. října, pár dní před americkými prezidentskými volbami, jsme se sešli na Šelepce, abychom právě o Spojených státech diskutovali. Naše pozvání přijal publicista a ředitel Občanského institutu Roman Joch a komentátor Michael Durčák. S nimi jsme mluvili například o tom, jaká je americká prezidentská kampaň, co volby rozhodne a jak to ovlivní nás v Evropě. Nechyběly samozřejmě ani dotazy z publika. Vás zajímala hlavně válka na Ukrajině a nebo to, jestli Trump opravdu myslí vážně všechno, co říká. Debata byla organizována ve spolupráci s Institutem pro pravicovou politiku, Mladou ODS a Mladými konzervativci.

31. října 2024, IPPO

Martin Staněk: Evropa musí v migraci přitvrdit

Jen málo z témat hýbalo a hýbe v posledních letech českým i evropským veřejným prostorem více než otázka migrace. K řešení uprchlických vln valících se do států Unie měly dlouho členské státy velmi odlišný přístup. Zatímco jedna skupina zemí migraci vítala s otevřenou náručí, druhá pak trvala na politice nulové tolerance a stavěla se k migraci dosti odmítavě. Nyní konečně začínají země sedmadvacítky mluvit jednotnou řečí a snaží se hledat společná řešení. Česká republika v čele s premiérem Petrem Fialou je u toho.

30. října 2024, IPPO

Babylon Brusel: Ondra poslal dopis Ursule von der Leyen?!

Už ne asistent, ale oficiálně europoslanec. Jaké to je? Kdo víc změní EU - Babišovi poslanci, nebo Maďaři? A budou se komisaři grilovat, nebo jen ohřívat? Poslouchejte novou epizodu Babylonu Brusel!