9. března 2023, IPPO

Babylon Brusel: EURO 7 – Budeme si moct dovolit koupit auto?

rubrika: Komentáře

Podcast ze zákulisí Evropské unie s Ondrou Krutílkem, poradcem premiéra Petra Fialy. V druhém díle řešíme návrh normy EURO 7. Ta upravuje zejména emise z výfuku automobilů, ale třeba i emise z otěru brzd a pneumatik. V navrhované podobě by norma výrazně ovlivnila cenovou dostupnost automobilů a konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. Ještě je čas to změnit.   

Michal: Od našeho posledního setkání rozvířila veřejný prostor docela velká věc – Euro 7. V čem se liší od Eura 6?

Ondřej: Liší se například v tom, že zahrnuje i nový typ emisí z otěru brzd a pneumatik. Současně se liší v podmínkách, za kterých se veškeré emise mají měřit, a to dosti zásadním způsobem. Emise by se totiž měřily i za takových podmínek, do kterých se v reálném životě automobil nedostane, nebo jen velmi výjimečně. Motory by tedy měly plnit Euro 7 podmínky i v extrémních situacích. A to je velký problém, protože vyrobit takový motor stojí mnohem více peněz.

Ve výjimečné situaci, jakou je například jízda ve vysoké nadmořské výšce s nezahřátým motorem při plném nákladu a se zapojeným obytným přívěsem, se naměří logicky jiné emise, než u vozu, který jede dlouhodobě konstantní rychlostí po dálnici. Ale Euro 7, v návrhu, který je nyní na stole, předpokládá, že dané limity budou splněny mj. i za obou výše zmíněných situací. 

Automobilky souhlasí s elektromobilitou, souhlasí s bezemisními automobily do roku 2035, ale na straně druhé potřebují mít peníze na to, aby mohli konverzi ze spalovacích motorů na elektromobily vůbec provést. A v momentě, kdy budou muset investovat ještě do Euro 7, budou si muset své finance nějak rozdělit – něco na elektromobilitu, něco na Euro 7. A z toho mají velké obavy. 

Michal: A kdy by mělo Euro 7 začít platit?

Ondřej: No to je další věc. Mělo by platit poměrně rychle, už od července 2025 pro osobní auta a dodávky a od července 2027 pro nákladní auta a autobusy. 

Michal: Mě na tom návrhu nejvíc překvapují právě zmíněné autobusy. Já jsem si vždycky myslel, že Evropská unie má za cíl podporovat hromadnou dopravu. Jak si to vysvětluješ? 

Ondřej: Je to tak, já si kladu stejnou otázku, A musím říct, že tomu úplně nerozumím. Je jasné, že železnice silniční dopravu není schopna nahradit, minimálně ne v krátkodobém horizontu. A přitom Euro 7 pro kamiony a autobusy má platit už v roce 2027. Z tohoto úhlu pohledu lze Euro 7 chápat jako frontální útok na evropskou mobilitu. My jsme do EU v roce 2004 vstupovali s tím, že chceme volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. A teď si minimálně volný pohyb osob a zboží komplikujeme. Domnívám se, že to není dobře. Když jsme schválili přestup na elektromobilitu, pak by Euro 7 mělo být mnohem mírnější. 

Michal: Zmiňuješ mobilitu, k tomu mě napadá otázka – jak si mobilitu představuje EU? Dost často se mluví o tzv. car sharingu. Myslíš si, že i tohle je možnost? 

Ondřej: Na to ti nedokážu odpovědět. Jestli za Euro 7 stojí úvaha, že si lidé přestanou kupovat auta a začnou využívat služeb car sharingu, to nevím. Je možné, že se to nakonec stane, ale nejsem si úplně jistý, jestli do toho momentální situace už dozrála. Prostě jsou situace, kdy je auto symbolem nějakého statusu. Dosáhnete nějakého společenského postavení, koupíte si velké auto a všichni vás obdivují, když to zjednoduším. Ale pak jsou situace, kdy jsou auta nezbytnou součástí každodenního dojíždění do práce a z práce. A jsou to často malá „levná” auta. Já si nejsem úplně jistý, že každodenní dojíždění z vesnice do města a zase zpátky může nahradit využívání car sharingových služeb. Zmiňuji to záměrně z toho důvodu, že právě malá auta budou normou Euro 7 ohrožena ze všeho nejvíc. 

Michal: Nedávno jsem četl rozhovor s panem Petzlem ze Sdružení automobilového průmyslu. A on prohlásil, že si zavíráme dveře k autům do půl milionu. Souhlasíš s ním? Opravdu si nebudeme moct koupit auto, které by bylo levnější než půl milionu korun? 

Ondřej: No, bude skutečně záležet na tom finálním textu. Pokud by vše zůstalo tak, jak to je, pak by skutečně bylo dost obtížné nainstalovat všechny potřebné věci, které vyžaduje Euro 7, do malých aut. Zaprvé, protože se tam prostě a jednoduše nevejdou a zadruhé, že to zvedne cenu natolik, že si je nikdo nekoupí. A tohle všechno může vést k tomu, že se automobilky rozhodnou menší vozy vůbec nevyrábět. 

Michal: Může se tedy stát, že aut bude nedostatek? Protože už dnes se na nová auta čeká přibližně rok. I tato možnost je ve hře? 

Více si už teď můžete poslechnout v audioverzi podcastu

štítky: #podcast



Naše nejnovější výstupy

3. července 2024, IPPO

Eva Decroix: Doba politických trhovců a sládků se vrací

V těchto dnech mě napadají slova Františka Vaňka z Audience  „Je to všechno na hovno —“. V Evropě vzniká první otevřeně proruská koalice a to zcela podle notiček Kremlu. V tupé a slepé snaze získat či udržet si moc si nasadila líbivou tvářičku ochrany národních zájmů. Že nic není víc v rozporu s našimi národními zájmy než kamarádšoft s těmi, kteří podkopávají bezpečnost našeho státu, je jen bezvýznamný paradox.  Historie jich je plná.

2. července 2024, IPPO

Martin Staněk: Schodek státního rozpočtu je nejnižší za posledních pět let

Jeden z nejdůležitějších slibů vlády Petra Fialy – snižování veřejného zadlužení, se postupně daří naplňovat. Státní rozpočet skončil v 1. pololetí ve schodku 178,6 miliard korun, deficit se tak zmírnil proti květnovým 210,4 miliardám. Výsledek hospodaření je nejlepší za posledních pět let. Vše nasvědčuje tomu, že plán rozpočtu na letošní rok se podaří naplnit.

2. července 2024, IPPO

Teambuilding Mladé ODS

Ve dnech 28. až 30. června se na Vysočině uskutečnil teambuilding Mladé ODS. Ve spolupráci s touto organizací jej uspořádal Pravý břeh – Institut Petra Fialy a Institut pro pravicovou politiku.

25. června 2024, IPPO

Martin Staněk: Co přinese novela zákona o ochraně hospodářské soutěže?

Lepší kontrolu trhu i efektivnější proces přezkumu veřejných zakázek mají přinést dvě novely zákona o ochraně hospodářské soutěže. Z pera Úřadu vlády míří do legislativního procesu zpřísnění dohledu nad tvorbou cenových kartelů, ministerstvo pro místní rozvoj pak přichází se zjednodušením přezkumu a kontroly veřejných zakázek.

2. června 2024, IPPO

Petr Fiala: Odvážný a originální. Připomínáme si 25. výročí úmrtí Václava Bendy

Dnes si připomínáme výročí 25 let od smrti Václava Bendy (2. června 1999). Několika poznámkami chci připomenout tuto výjimečnou a originální osobnost. Základní kontury příběhu Václava Bendy všichni známe: prožil příliš krátký život, v tomto vyměřeném čase však prokázal odvahu a intelektuální poctivost, stal se vzorem pro mnoho lidí a uspěl v úctyhodném množství společenských rolí. Jak v období totality, tak v demokracii.