9. března 2023, IPPO

Babylon Brusel: EURO 7 – Budeme si moct dovolit koupit auto?

rubrika: Komentáře

Podcast ze zákulisí Evropské unie s Ondrou Krutílkem, poradcem premiéra Petra Fialy. V druhém díle řešíme návrh normy EURO 7. Ta upravuje zejména emise z výfuku automobilů, ale třeba i emise z otěru brzd a pneumatik. V navrhované podobě by norma výrazně ovlivnila cenovou dostupnost automobilů a konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. Ještě je čas to změnit.   

Michal: Od našeho posledního setkání rozvířila veřejný prostor docela velká věc – Euro 7. V čem se liší od Eura 6?

Ondřej: Liší se například v tom, že zahrnuje i nový typ emisí z otěru brzd a pneumatik. Současně se liší v podmínkách, za kterých se veškeré emise mají měřit, a to dosti zásadním způsobem. Emise by se totiž měřily i za takových podmínek, do kterých se v reálném životě automobil nedostane, nebo jen velmi výjimečně. Motory by tedy měly plnit Euro 7 podmínky i v extrémních situacích. A to je velký problém, protože vyrobit takový motor stojí mnohem více peněz.

Ve výjimečné situaci, jakou je například jízda ve vysoké nadmořské výšce s nezahřátým motorem při plném nákladu a se zapojeným obytným přívěsem, se naměří logicky jiné emise, než u vozu, který jede dlouhodobě konstantní rychlostí po dálnici. Ale Euro 7, v návrhu, který je nyní na stole, předpokládá, že dané limity budou splněny mj. i za obou výše zmíněných situací. 

Automobilky souhlasí s elektromobilitou, souhlasí s bezemisními automobily do roku 2035, ale na straně druhé potřebují mít peníze na to, aby mohli konverzi ze spalovacích motorů na elektromobily vůbec provést. A v momentě, kdy budou muset investovat ještě do Euro 7, budou si muset své finance nějak rozdělit – něco na elektromobilitu, něco na Euro 7. A z toho mají velké obavy. 

Michal: A kdy by mělo Euro 7 začít platit?

Ondřej: No to je další věc. Mělo by platit poměrně rychle, už od července 2025 pro osobní auta a dodávky a od července 2027 pro nákladní auta a autobusy. 

Michal: Mě na tom návrhu nejvíc překvapují právě zmíněné autobusy. Já jsem si vždycky myslel, že Evropská unie má za cíl podporovat hromadnou dopravu. Jak si to vysvětluješ? 

Ondřej: Je to tak, já si kladu stejnou otázku, A musím říct, že tomu úplně nerozumím. Je jasné, že železnice silniční dopravu není schopna nahradit, minimálně ne v krátkodobém horizontu. A přitom Euro 7 pro kamiony a autobusy má platit už v roce 2027. Z tohoto úhlu pohledu lze Euro 7 chápat jako frontální útok na evropskou mobilitu. My jsme do EU v roce 2004 vstupovali s tím, že chceme volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu. A teď si minimálně volný pohyb osob a zboží komplikujeme. Domnívám se, že to není dobře. Když jsme schválili přestup na elektromobilitu, pak by Euro 7 mělo být mnohem mírnější. 

Michal: Zmiňuješ mobilitu, k tomu mě napadá otázka – jak si mobilitu představuje EU? Dost často se mluví o tzv. car sharingu. Myslíš si, že i tohle je možnost? 

Ondřej: Na to ti nedokážu odpovědět. Jestli za Euro 7 stojí úvaha, že si lidé přestanou kupovat auta a začnou využívat služeb car sharingu, to nevím. Je možné, že se to nakonec stane, ale nejsem si úplně jistý, jestli do toho momentální situace už dozrála. Prostě jsou situace, kdy je auto symbolem nějakého statusu. Dosáhnete nějakého společenského postavení, koupíte si velké auto a všichni vás obdivují, když to zjednoduším. Ale pak jsou situace, kdy jsou auta nezbytnou součástí každodenního dojíždění do práce a z práce. A jsou to často malá „levná” auta. Já si nejsem úplně jistý, že každodenní dojíždění z vesnice do města a zase zpátky může nahradit využívání car sharingových služeb. Zmiňuji to záměrně z toho důvodu, že právě malá auta budou normou Euro 7 ohrožena ze všeho nejvíc. 

Michal: Nedávno jsem četl rozhovor s panem Petzlem ze Sdružení automobilového průmyslu. A on prohlásil, že si zavíráme dveře k autům do půl milionu. Souhlasíš s ním? Opravdu si nebudeme moct koupit auto, které by bylo levnější než půl milionu korun? 

Ondřej: No, bude skutečně záležet na tom finálním textu. Pokud by vše zůstalo tak, jak to je, pak by skutečně bylo dost obtížné nainstalovat všechny potřebné věci, které vyžaduje Euro 7, do malých aut. Zaprvé, protože se tam prostě a jednoduše nevejdou a zadruhé, že to zvedne cenu natolik, že si je nikdo nekoupí. A tohle všechno může vést k tomu, že se automobilky rozhodnou menší vozy vůbec nevyrábět. 

Michal: Může se tedy stát, že aut bude nedostatek? Protože už dnes se na nová auta čeká přibližně rok. I tato možnost je ve hře? 

Více si už teď můžete poslechnout v audioverzi podcastu

štítky: #podcast



Naše nejnovější výstupy

11. října 2024, IPPO

Martin Staněk: Digitalizace ve zdravotnictví běží podle plánu

Vláda Petra Fialy v minulém týdnu na svém zasedání schválila zákona o elektronizaci zdravotnictví. Ten nyní poputuje do sněmovny. Nová úprava by tak měla začít platit od začátku roku 2026. Zvýšit by měla nejen komfort pacientů, ale především usnadnit přenos dat mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními.

10. října 2024, IPPO

Kateřina Hloušková: Novela školského zákona: Školství je pro vládu prioritou

V roce 2025 se do českého školství investuje téměř 291 miliard korun. To je naprosto rekordní částka, která se meziročně zvýšila o 22 miliard. Mimochodem jen toto navýšení představuje větší sumu peněz než je celý rozpočet Ministerstva kultury. Všechny divadla, koncerty, galerie, hrady, zámky, festivaly, muzea, výstavy prostě veškerá kultura, na kterou není Česká republika úplně chudá, nás stojí méně, než kolik je v příštím roce přidáno českému školství. Největší část těchto peněz půjde do regionálního školství, jinými slovy do základních a středních škol, kde platy učitelů vzrostou o 7 %. Přesto to budou velmi pravděpodobně právě tyto školy a učitelé, nikoliv hudebníci, kasteláni či kurátoři, kdo bude mluvit o stávce, podfinancovanosti a o tom, že jejich resort není pro vládu prioritou. Je. A dokazuje to i aktuální novela školského zákona.  

9. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Oligarchicko-mediální komplex, Piráti a Seznam Zprávy, soud vs. Bartoš

Poslední týdny jsou pro milovníky dramatu super podívanou. Piráti opouštějí vládu, aniž by je někdo vyhazoval. „Provalil“ se oligarchicko-mediální komplex, do kterého jsou zapojeni Seznam Zprávy, Michal Půr, ODS a kdo ví kdo ještě. A to i přesto, že jedna z hlavních agend Seznam Zpráv jsou „kauzy“ Pavla Blažka a Michal Půr se minimálně v posledních dílech Insideru netváří jako největší milovník ODS. V rámci tohoto komplexu možná podle přesvědčení některých „odborníků“ funguje i krajský soud, který rozhodl, že Ministerstvo pro místní rozvoj opakovaně zasahuje do veřejných zakázek.

4. října 2024, IPPO

Pravej podcast: Pravej podcast: Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven?

Piráti potopili digitalizaci. Jak z toho ven? Na to vám odpoví Jirka s Michalem ve speciálu přímo z Poslanecké sněmovny! Jaký byl reálný důvod konce Ivana Bartoše ve vládě? Co vlastně znamená slovo "funguje"? A kdo skutečně digitalizuje Česko? Otázky ohledně digitalizace stavebního řízení zodpoví Jirka Havránek a Michal Chládek v nejnovějším díle Pravýho podcastu!

1. října 2024, IPPO

Michal Chládek: Analýza digitalizace stavebního řízení v kostce

Výstavba bytů je výrazně ovlivněna rychlostí stavebního řízení, která je zásadním faktorem pro umožnění rychlé realizace stavebních projektů. Tento proces je především závislý na dvou klíčových faktorech: digitalizaci a prováděcích podzákonných předpisech, které připravuje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Digitalizace stavebního řízení má potenciál zjednodušit a urychlit celý proces, od podávání žádostí až po komunikaci mezi úřady. Nicméně, navzdory slibům a investicím, je implementace digitalizace stále nedokončená.